Magdalena Kozena in het PSK
De Munt heeft haar liedrecitalreeks vervangen door "Vocalissimo" om zo ook andere vocale concerten in het abonnement op te kunnen nemen (wat ze de afgelopen seizoenen trouwens ook al deden). De reeks werd gisteren geopend in het PSK met een recital van Magdalena Kozena.
(foto © Julia Wesely)
Ze zong een volledig Frans programma dat ze eerder dit jaar ook al in deSingel opgevoerd had. Er waren echter twee grote verschillen: in deSingel werd ze begeleid door Mitsuko Uchida en in het PSK door Ohad Ben-Ari, en - belangrijker - het recital in deSingel was de allereerste keer dat ze dit programma zong. Ondertussen heeft ze het al verschillende keren opgevoerd en dat merk je aan alles. Het meest zichtbare is het feit dat nu ze de meeste liederen zonder partituur zong, enkel voor de Baudelaire-liederen had ze nog een partituur binnen handbereik alhoewel ze daar nauwelijks gebruik van maakte.
Maar het is vooral haar interpretatieve evolutie die opviel. Een half jaar geleden was er nog enige monotonie merkbaar doorheen de avond, nu klinkt alles doorleefder en meer verinnerlijkt en dus ook gevarieerder. In de Chansons de Bilitis vertelt ze meer een meeslepend verhaal van wat het jonge meisje meemaakt. De ritmische variaties en tempokeuzes in Ariettes oubliées zijn meer opwindend. En de Poèmes pour Mi klinken nu veel meer als Messiaen... al vond ik het pianospel van Uchida in deze liederen wel mooier en verfijnder dan dat van Ben-Ari.
Kortom, een mooie avond ondanks het minder bekende repertoire. Na hetzelfde bisnummer als in deSingel, Janaceks Lavečka, volgde nu nog een tweede bisnummer: het Slovaaks volkslied Svatba uit de "Dorpstaferelen" van Bartok.
Publicatie: donderdag 21 september 2023 om 17:39
Rubriek: Liedrecital