Il Grand' Inquisitor

Der Zarewitsch in Bad Ischl

Uiteraard programmeert het Leharfestival elke zomer ook een operette van Franz Lehar. Dit jaar viel de keuze op Der Zarewitsch.


Aljoscha, Sonja (foto © www.fotohofer.at)

Der Zarewitsch is één van Lehars latere werken en neigt toch meer naar de "serieuze" opera dan naar operette. Er zijn wel dansnummers, maar het eindigt bijvoorbeeld op een minder vrolijke noot: de Zarewitsch kiest op het einde voor de plicht om tsaar te worden en niet voor zijn liefde voor Sonja... alhoewel je je kan afvragen waarom hij toch niet voor beide zou kunnen kiezen.

Ik heb deze operette nog maar één keer eerder live gehoord, in 2008, ook hier in Bad Ischl. Isabella Gregor tekende voor een nieuwe enscenering die niets heeft van de langdradigheid van een decennium geleden. Een efficiënt decor met berkenbomen volstaan voor de twee eerste bedrijven in Sint-Petersburg... waar een gigantische tsarenkroon boven een gouden kooi als een zwaard van Damocles boven Aljoscha hangt. Een warmere belichting en golvende sluiers katapulteren ons naar Napels voor het laatste bedrijf.

De bezetting werd gedomineerd door Bernhard Berchtold. Hij zingt de titelrol met een prachtig tenor, die meer aansluit bij de expressiviteit van een Richard Tauber (die de rol gecreëerd heeft) dan bij de zoetgevooisdheid van een Fritz Wunderlicht. Vooral het beroemde Wolgalied "Es steht ein Soldat am Wolgastrand" is grandioos vol nuances, aandacht voor de tekst, perfecte stembeheersing en een goed mezza voce. Er schuilt ongetwijfeld een boeiende liedzanger in hem.

Een stuk minder overtuigend was de Sonja van de jonge sopraan Anne-Fleur Werner. Ze heeft wel een paar goede momenten zolang ze in haar warmgekleurd middenregister kan zingen. Maar die warmte verkilt in haar hoger register, dat kleurloos, snerpend en niet altijd even toonvast is. Het buffo-koppel Iwan en Masha was uitstekend bezet met Roman Martin en Theresa Dax.

Publicatie: zaterdag 24 juli 2021 om 08:22
Rubriek: Operette