Der Wildschütz in Detmold
Ik was gisteren voor het eerst in het Landestheater van Detmold voor een rariteit... Der Wildschütz.
Gretchen, Nanette, Baronin Freimann (foto © A.T. Schaefer)
De opera's van Albert Lortzing zijn enkel te horen in het Duitstalig operagebied en zelfs daar kom je ze niet zo vaak tegen, al is een opera als Der Wildschütz ideaal voor een ensembletheater.
Het is al tien jaar geleden dat ik deze "Komische Oper" nog gehoord heb. Dat was in Keulen, nog net voor het renovatiedebacle daar begon. De productie van Martina Eitner-Acheampong in Detmold is een eerlijke en leuke productie met kleurrijke kostuums, die zich afspeelt rond een Panamarenko-achtige tovermachine die toverballen uitspuwt en de kostuums levert voor de verkleedpartij.
Het Landestheater Detmold is met zijn relatief kleine zaal (ca. 650 plaatsen) ideaal voor dit repertoire. Al de zangers zijn perfect verstaanbaar, zowel in de aria's als in de gesproken dialogen. Er waren trouwens geen boventitels. De bezetting werd aangevoerd door Johannes Stermann, die met een bulderende bas de schoolmeester Baculus neerzet en een genuanceerde "Fünftausend Taler" - de onweerstaanbare oorworm van de opera - ten beste geeft. De bariton Jakob Kunath zingt een goede Graf von Eberbach met een opvallend introverte "Heiterkeit und Fröhlichkeit". Eungdae Han viel als Baron Kronthal wat uit de toon... letterlijk.
De drie sopranen waren eerste klas. Emily Dorn werd aangekondigd als zijnde grieperig, maar daar was niets van te merken. Haar vertolking van Baronin Freimann had humor en was passend naïef in "Bin ein schlichtes Kind vom Lande". Annina Olivia Battaglia zong Gretchen met een heerlijke soubrette. Brigitte Bauma zorgde als de Gräfin voor vocaal tegengewicht en speelde de rol als een hilarische, Wagneriaanse operadiva.
Publicatie: zaterdag 28 december 2019 om 10:18
Rubriek: Opera