Simon Bode in deSingel
Schuberts Die schöne Müllerin kon gisteren een ruim publiek overtuigen om naar deSingel af te zakken. De vertolking van Simon Bode en Igor Levit was dan ook memorabel.
(foto © Kroeger Photography)
Het gebeurt niet zo vaak meer dat een Müllerin me nog iets nieuws bijbrengt. Maar bij dit duo zat ik met stijgende verbazing te luisteren naar hun kunnen.
Ik had Simon Bode een paar jaar geleden tijdens de Kissinger Sommer leren kennen als een geëngageerde liedvertolker. Hij zingt met een schitterende stem- en tekstprojectie. Vanaf de eerste noot van Das Wandern overwon hij moeiteloos de lastige akoestiek van de Blauwe Zaal. Al zijn er ook een paar technische problemen. De onderste helft van zijn stem is wonderbaarlijk mooi, maar bijna alle passaggio-noten klinken geforceerd, vooral in Ungeduld, in Mein gaat het wel goed.
Dat handvol mindere noten, konden de pret echter niet drukken. Zijn stem zit vol detaillering en expressieve mogelijkheden. In Der Neugierige verkent hij alle nuances tussen piano en pianississimo. De twee stemmen in Am Feierabend gaan hem goed af, met zelfs een grappige vader - "Euer Werk hat mir gefallen" - en een wispelturige molenaarsdochter die "Allen eine gute Nacht" wenst.
Eigenlijk is het een uitvoering die op plaat moet gezet worden om alle details te kunnen herbeleven, zoals de vocale knipoog van "Ihr wisst ja, was ich meine" in Des Müllers Blumen, de huppelende Der Jäger of de vlekkeloos uitgevoerde tongbreker van Eifersucht und Stolz. Bij dit alles mag Igor Levit niet vergeten worden, die de perfecte pianist is voor Bode en elke nuance op gepaste wijze van repliek dient. Opvallend was hoe hij in Der Müller und der Bach reeds "Der Leiermann" aankondigde... zou er een Winterreise op komst zijn ?
Publicatie: zondag 3 februari 2019 om 09:51
Rubriek: Liedrecital