Adèle Charvet in deSingel
Adèle Charvet en Florian Caroubi zijn nog geen klinkende namen. Daarom misschien dat er iets minder publiek was voor hun recital in deSingel. Het voordeel is wel dat we weer op het podium zaten in een akoestisch aangenamere opstelling in plaats van in de zaal. We werden getrakteerd op een uitstekend recital.
Ik heb Charvet vorig jaar voor het eerst gehoord op het Liedfestival Zeist. Ze heeft een mooie grote mezzo, die homogeen is van haar romige lage noten tot warme topnoten. Ze beschikt over een breed dynamisch palet en zingt met een voorbeeldige uitspraak. Ze brachten een Frans-Duits programma met liederen die allemaal dateren van rond de vorige eeuwwisseling.
Ze begonnen met Chanson perpétuelle van Chausson, een werk dat ik enkel in de versie met strijkkwartet ken maar nu met piano werd uitgevoerd. Haar einde "... subir l'étreinte de l'absent" is een hartekreet van een verlaten geliefde, waarbij haar vertolking deed denken aan de vrouw van "La voix humaine". Met Chansons de Bilitis komen we in de Mélisande-wereld van Debussy en drie liederen die zinnenprikkelend vertolkt werden door Charvet en Caroubi. Het Franse deel werd afgesloten met nog meer sensualiteit via de Poèmes arabes van de mij onbekende Louis Aubert.
Strauss en Wolf waren de componisten van het Duitse deel. Af en toe neemt Charvet een overbodige ademteug, maar niet zo in Befreit. Het slot bracht een glimlach op mijn gezicht toen ze "...um mich weinen" zong met een indrukwekkend messa di voce en in één adem de oneindige "o Glück" eraan koppelde. Wolfs Frühling übers Jahr was het enige problematische lied, waarbij ze de tekst niet op een natuurlijke manier naarvoor gebracht kreeg. Na een expansieve Verborgenheit eindigden ze, zoals in Zeist, met de Mignon-Lieder waarin Caroubi zijn virtuositeit nog eens mocht tonen.
Het laaiend enthousiaste publiek kreeg nog twee bisnummers. Daarvoor keerden ze terug naar het Franse repertoire met Faurés En sourdine en het hemelse A Chloris van Reynaldo Hahn.
Publicatie: zaterdag 24 november 2018 om 10:32
Rubriek: Liedrecital