Il Grand' Inquisitor

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.


foto © Lars Borges

De Troonzaal is een mooie zaal, maar de marmeren muren maken dat het akoestisch ver van ideaal is. Het vast tapijt helpt ongetwijfeld een beetje, maar kan een badkamerakoestiek toch niet verijdelen. Maar het is er tenminste warm...

Op het programma stond de inhoud van hun recente Heimat-CD, die ik eerder al besproken heb. Live is Appls vertolking even boeiend. Een prachtige stem, perfecte dictie en doorloofde vertolkingen maken hem tot één van dé liedbaritons van het moment. Hij laat zich wel af en toe even meeslepen door het moment waardoor bijvoorbeeld de laatste strofe van Seligkeit of het begin van Nachtstück wel héél traag werd. Dat Nachtstück vormde samen met Strauss' Allerseelen wel het emotionele kantelpunt van het eerste deel.

Na de verschillende, eerder nostalgische, stadia van zijn Heimat eindigt hij met een toekomstvisie waarbij hij als volleerde liedzanger de wereld rondreist en liedcycli zingt. Als er één Heimat-componist is, dan is het waarschijnlijk wel Grieg. De CD eindigt met twee van zijn liederen als epiloog. In het recital zong hij echter alle zes liederen van het bekende Opus 48 met vooral een ontroerende Dereinst, Gedanke mein. Voor zijn eerste bisnummer bleven ze bij Grieg met An das Vaterland. Eindigen deden ze met de bekendste rondreizende artiest, Schuberts Der Musensohn.

Publicatie: zaterdag 24 februari 2018 om 22:40
Rubriek: Liedrecital