Messiah in deSingel
Alhoewel enkel het eerste deel van Handels Messiah het kerstverhaal beschrijft, is het toch een oratorium dat meestal in de kerstperiode opgevoerd wordt. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ik amper twee weken na de opvoering in het PSK, gisteren een tweede keer de Messiah hoorde... deze keer in deSingel met het Octopus-koor en Le Concert d'Anvers onder leiding van Bart Van Reyn.
De omvang van het orkest was vergelijkbaar met dat van Hervé Niquet, maar het grootste verschil lag hem in het koor dat pakweg drie keer groter was dan dat van Le Concert Spirituel... wat meteen voor een ander klankbeeld zorgde. Het Octopuskoor zingt met een mooi homogene klank, al brengen ze wel niet al de nuances naar boven die mogelijk zouden kunnen zijn.
Bij de solisten stelde de Poolse alt Anna Radziejawska enigszins teleur. Ze heeft een interessante, typisch slavische, stem maar haar Engelse uitspraak was niet helemaal foutloos en meestal onverstaanbaar. Ook interpretatief kwam ze monotoon over met bijvoorbeeld een uitvoering van "He was despised" die weinig impact maakte. Daar tegenover staat Rachel Redmond. Zij heeft een heldere sopraan met een boterzachte textuur, en een interpretatieve vrijheid die volgens mij niet zou misstaan in een liedrecital. De Britse tenor Samuel Boden zingt met een lichte stem met de flexibiliteit om af en toe coloraturen te interpoleren, zelfs al meteen in "Comfort ye my people". Roland Wood is een indrukwekkende bariton die me soms aan de jonge Bryn Terfel deed denken...
Publicatie: maandag 21 december 2015 om 18:25
Rubriek: Oratorium