Il Grand' Inquisitor

Annette Dasch in Hohenems

Voor mijn laatste recital bij de Schubertiade Hohenems hadden Annette Dasch en Wolfram Rieger een interessant maar zeer uitdagend programma samengesteld.


foto © Schubertiade

De avond voordien hoorden we een schitterende vertolking van de Leichenfantasie. Met Klage der Ceres stond weer een lange Schiller-tekst klaar. Het is het mythologische verhaal van Demeter (Ceres) die treurt over haar dochter Persephone die door Hades (Pluto) ontvoerd werd maar - na de tussenkomst van Zeus - elk jaar bij het begin van de lente zes maanden terugkeert naar haar moeder.

Deze cantate werd ingeleid met Ganymed en opgevolgd door Memnon, de zoon van Eos. Met Auflösung en Freiwilliges Versinken volgden nog twee zonnenliederen. Het geheel werd afgesloten met de godenparade van Dithyrambe. Dit is een onwaarschijnlijk zwaar programma waar je idealiter een grote dramatische stem voor nodig hebt. Als iemand als Nina Stemme ooit Schubert zou zingen, dan zou ik haar dit programma wel graag eens willen horen zingen.

Annette Dasch is echter een lyrische sopraan, zij het met dramatische aspiraties. Maar haar recital in Schwarzenberg twee jaar geleden indachtig, had ik goede hoop dat ze wel een aanvaardbare vertolking zou neerzetten. Ze lijkt echter hervallen te zijn in al haar oude gewoontes.

Het probleem begon al met Ganymed. Ze duwt te vaak langs onder op haar noten, wat faliekant afliep bij de aanzet van de laatste "Alliebender Vater" als haar stem langs alle kanten kraakte. Klage der Ceres zat vol met ongesteunde noten en sleepte zich voort met een monotone vertolking. In Memnon ademt ze noten uit, wat een onbedoeld lachwekkend effect heeft.

Voor het Wagneriaanse Auflösung heeft ze niet voldoende vocaal gewicht. Als ze in Freiwilliges Versinken weer zonder steun het toonladdertje zingt van "... naht die Nacht" gaat haar intonatie alle kanten uit. Dithyrambe is dan op zich al een vreemde keuze. Het is een van de weinige liederen die Schubert expliciet voor een bas geschreven heeft. Het lied is toch niet hetzelfde met een sopraan, zeker als de snelheid haar net niet over de tekst laat struikelen.

Publicatie: dinsdag 5 mei 2015 om 13:57
Rubriek: Liedrecital