Il Grand' Inquisitor

Werner Güra in Hohenems

In tegenstelling tot Carolina Ullrichs recital 's gisterenmiddag bestond het avondrecital van tenor Werner Güra en Christoph Berner uit meer bekende dan onbekende Schubertliederen... mooi opgedeeld in drie blokken.


foto © Schubertiade

In het deel voor de pauze stond de muzikant zelf centraal. Na An die Musik als ouverture, passeerden een aantal bekende (Liedesend), minder bekende (Des Sängers Habe) en totaal onbekende (Die gefangenen Sänger) liederen over rondtrekkende barden, harpen en citers.

In dat rijtje hoort ook Der Liedler thuis. Het is een typische lange ballade waar de jonge Schubert zich mee kon uitleven in het bedenken van illustratieve muziek. In vergelijking met bijvoorbeeld Der Taucher, wordt Der Liedler nog minder uitgevoerd. Deze ballade bereikt zijn dramatisch hoogtepunt als een weerwolf de bruid Milla verscheurt, de bard zijn harp kapot slaat op de weerwolf en ze samen in een ravijn storten.

Zoals gewoonlijk was Werner Güra in goede doen. Hij zong met een lang legato en wisselde in de ballade vlot van stemming. Zijn hoge noten waren in dit eerste deel, bijvoorbeeld in Liedesend, nog niet helemaal opgewarmd. Dat was echter opgelost in het tweede deel, wat een quasi-perfect deel werd.

Hier stonden de meest bekende liederen op het programma met eerst een aantal Leitner-liederen, zoals het overbekende Die Sterne. Maar het was vooral Vor meiner Wiege dat een ontdekking was. Het is weliswaar een van de late Schubertliederen (D.927), maar wordt toch zelden opgevoerd, ten onrechte. In Des Fischers Liebesglück waren Güra's hoge noten nu wel perfect en op een natuurlijke manier geïntegreerd in de tekst.

Dat lied was ook een mooi bruggetje naar het laatste deel met meer vissersliederen zoals Die Forelle - briljant vertolkt, zonder overdrijven maar toch met wat humor - of het onstuimige Der Schiffer. Ondanks een zeer uitbundig publiek kregen we met Geheimes toch maar één bisnummer.

Christoph Berner was zeer present aanwezig, wat soms de balans met de zanger verstoorde. Ik vraag me echter af of dat niet aan de akoestiek van deze zaal ligt... maar daar zal ik later misschien nog over uitweiden als ik hier wat meer recitals gehoord heb.

Publicatie: zondag 3 mei 2015 om 13:19
Rubriek: Liedrecital