Die Fledermaus in Keulen
Wie een paar jaar geleden de Ring op één weekend meegemaakt heeft, herinnert zich nog misschien Thomas Mohr en Kirsten Blanck, die de Wälsungtweeling zongen. De Keulse opera heeft deze Wagnerzangers nu ook bezet in de hoofdrollen van Die Fledermaus.
Het resultaat is een succes, vooral in het geval van Thomas Mohr als Gabriel von Eisenstein. Kirsten Blanck is ook een goede Rosalinde, maar zoals enigszins gevreesd heeft ze het wat moeilijker met de virtuozere delen van "Klänge der Heimat". In allegeval is het een sterk pleidooi om operette met dezelfde zorg te bezetten als opera en dit "lichte" genre niet over te laten aan tweederangszangers.
Maar zoals zo vaak in Die Fledermaus is het de Adele die de show speelt. Claudia Rohrbach is een vaste waarde in het Keulse ensemble. Ze speelt Adele al sinds deze productie voor de eerste keer in Keulen te zien was... en je merkt dat de rol in haar bloed zit. Vanaf haar gebleit als ze Rosalinde probeert te overtuigen om haar vrijaf te geven tot haar aria "Spiel ich die Unschuld" in het derde bedrijf staat ze bijna constant op het podium en slorpt alle aandacht op.
Dr. Falke is eigenlijk de inspirator van heel de klucht, maar Johannes Beck vond ik niet erg boeiend. Regina Richter was daarentegen wel een degelijke Prinz Orlofsky... tenminste zolang ze zingt. Ze was de enige die moeite had om de gesproken stukken geprojecteerd te krijgen. Herbert Feuerstein, als de stand-upcomedian avant la lettre Frosch, was trouwens de enige die versterkt werd. Zoals verwacht, maakte hij referentie naar de actualiteit en de lokale politiek... doorspekt met klassieke grappen die waarschijnlijk al teruggaan tot de premiere in Wenen in 1874.
De productie van Helmuth Lohner voelt traditioneel aan. Het eerste en laatste bedrijf waren wel volledig in grijstinten, waardoor het op een zwart-wit-film leek die het libretto mooi volgt. Het tweede bedrijf op het feest bij Orlofsky had de nodige dansscènes maar was ook zeer kleurrijk, badend in een rood sensueel licht. Deze Fledermaus is een sterk repertoirestuk in Keulen, waar je zonder problemen naartoe kan gaan zonder te vrezen dat je je bekocht gaat voelen... zeker als ze in Keulen de operette blijven bezetten met grote stemmen.
Publicatie: zondag 9 november 2008 om 13:53
Rubriek: Operette