Il Grand' Inquisitor

Christine Schäfer in Salzburg

Sinds ze twee jaar geleden een fantastische Cherubino zong op de Salzburger Festspiele, is Christine Schäfer een ster in Salzburg. Gisteren zat het "Haus für Mozart", het vroegere "Kleines Festspielhaus", dan ook afgeladen vol voor haar liedrecital met Ingo Metzmacher aan de piano.

Ze had het zich gemakkelijk kunnen maken door een programma samen te stellen met populaire meezingers van Schubert of Brahms. In de plaats daarvan bracht ze Mahler en Wolf, waarbij ze een centraal deel ontworpen had met een religieus thema, inclusief een paar streepjes Bach.

Ze begonnen niet echt overweldigend. Vooral Metzmacher viel erg tegen. Bij momenten klonk het alsof hij de partituur nu pas voor de eerste keer zag, waardoor hij niet altijd gelijk was met Schäfer. Toen ik het Haus für Mozart binnenging, vreesde ik dat de zaal veel te groot zou zijn. Optisch is dat ook zo; het Mozarteum, waar de liedrecitals vroeger meestal doorgingen, is veel geschikter en is het eenvoudiger voor de zanger om contact te hebben met het publiek. Maar akoestisch was er totaal geen probleem, ook niet op het tweede balkon waar ik een plaatsje gevonden had. Schäfers kristallen stem draagt ongelooflijk in deze zaal, elke letter is perfect verstaanbaar.

Maar toch... haar heldere klank zorgt voor een vreemd klankbeeld in de Mahlerliederen. Voor liederen als het vertellende Rheinlegendchen of het jodelende Wer hat dies Liedlein erdacht is in principe geen zware stem nodig, maar een rondere stem kan zeker geen kwaad.

Het contrast was overweldigend toen ze het religieus deel inzette met Bachs Liebster Herr Jesu, wo bleibst du so lange. Plots klinkt haar stem perfect. Ook Bist du bei mir was ontroerend mooi. Ze wisselde die Bachliederen (tenminste voor zo ver die geestelijke liederen effectief van Bach zijn) af met even spirituele liederen van Mahler, zoals Das irdische Leben of Urlicht.

Na de pauze schakelde ze over op Hugo Wolf, maar in het eerste deel bleef ze bij hetzelfde thema. Ze selecteerde daarvoor een aantal van de Mörike-Lieder, zoals Schlafendes Jesuskind en Karwoche. Een selectie van de Gheistliche Lieder uit Wolfs Spanisches Liederbuch voltooide het groepje. Om haar recital te besluiten, zong ze een aantal natuurliederen uit het Mörike-Liederbuch. Maar ook in deze liederen gaf Metzmacher blijk van weinig fantasie en inspiratie... misschien dat hij maar best bij zijn dirigeerstokje blijft en geen carrière als liedpianist overweegt.

Gisterenmiddag had ik ook nog een master class bijgewoond in de universiteitsaula. In het kader van de Festspiele werd een "Young Singers Project" opgericht, geleid door Michael Schade en Barbara Bonney. Een aantal jonge zangers kunnen zich deze zomer vervolmaken, onder andere via een reeks master classes. Gisteren was er één met de pianist Malcolm Martineau.

Een master class van een namiddag, waarbij zes zangers passeren, moet zich noodgedwongen beperken tot het geven van een aantal tips. Malcolm Martineau behoort tot de top van de Liedpianisten en met een paar rake opmerkingen kan hij een zanger op het juiste interpretatieve spoor zetten. Ik kan enkel dromen van hoe het avondrecital met Christine Schäfer zou verlopen zijn als hij aan de piano gezeten had...

Publicatie: vrijdag 22 augustus 2008 om 08:49
Rubriek: Liedrecital