Genia Kühmeier in Schwarzenberg
Toen Genia Kühmeier vijf jaren geleden voor het eerst optrad bij de Schubertiade samen met andere jonge zangers was ze nog een onbekende naam. Ondertussen heeft ze onder andere al een paar Pamina's in Salzburg achter de rug, heeft ze de gerenoveerde Scala mogen inzingen en zong onlangs nog Micaela in Le Châtelet... maar desalniettemin is ze toch nog geen écht bekende naam. Gisterenmiddag zong ze een gevarieerd liedrecital met Helmut Deutsch aan de piano.
Ze begon het recital met Beethoven. In de eerste liederen klonk haar stem nog wat dun, maar bij het laatste lied Kennst du das Land - ja, er bestaat ook een Beethovenversie - was ze ingezongen en in topvorm voor vier Schubert-liederen. Gretchen am Spinnrade was meteen een goede test voor haar expressieve mogelijkheden. Alle wensen werden ingevuld, zowel op het vlak van tekstprojectie als op het vlak van inleving. De climax van "sein Kuss" werd mooi afgerond met een subito piano. De twee volgende liederen, Am Grabe Anselmos en Nacht und Träume, lieten haar beheersing van het mezza voce horen... ontroerend mooi.
Mozart is een van de componisten waar ze momenteel van leeft, en hij kon dan ook niet ontbreken met drie liederen. Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhaber verbrannte heeft vooral een leuke pianobegeleiding, maar wordt in de handen van Kühmeier een dramatisch miniatuurtje. Het charmante Dans un bois solitaire toonde aan dat ook op haar Frans heel weinig aan te merken valt. En na Bella mia fiamma kan ze zo Susanna gaan zingen.
Na de pauze zong ze Dvoraks Zigeunermelodien, in het Tsjechisch, en zonder partituur. Tenslotte kwamen nog wat Straussliederen, zoals Die Nacht of Cäcilie. Strauss heeft ook een aantal Wiegenlieder geschreven, maar Meinem Kinde kende ik nog niet. Voor de bisnummers bleef ze bij Strauss met weer een schitterend mezza voce voor Morgen.
Publicatie: vrijdag 31 augustus 2007 om 08:40
Rubriek: Liedrecital