Salzburg - Benvenuto Cellini
Vrijdag ging de laatste van vier nieuwe producties in première in het Großes Festspielhaus... Berlioz' Benvenuto Cellini. Voor de rest van de Salzburger Festspiele wordt uit de Mozartproducties van vorig jaar geput.
Er is afgelopen week nogal een en ander te doen geweest over de afzeggingen van bepaalde zangers. Na afzeggingen van Rolando Villazon en Elina Garanca was vooral de afzegging van Anna Netrebko voor het Stabat Mater van Pergolesi de spreekwoordelijke druppel die allerlei reacties op gang bracht in de Oostenrijkse pers over het sterrendom. Garanca en Netrebko werden voor dit concert vervangen door Andreas Scholl en Christine Schäfer. Ik denk dat deze twee zangers in dit repertoire stukken interessanter zijn, maar vermoedelijk denken degenen die een paar honderd euro betaald hebben voor Netrebko daar anders over...
De twee sterren uit de bezetting van Benvenuto Cellini hadden ook reeds afgezegd. Neil Shicoff zou de titelpartij zingen. Maar nadat hij een paar maanden geleden naast het intendantschap van de Wiener Staatsoper gegrepen had, vond hij het nodig om alles af te zeggen om een en ander te verwerken. Vesselina Kasarova had een iets aanvaardbaarder excuus, aangezien ze tijdens een voorstelling in München gevallen was en daarbij haar voet gekwetst had.
De invaller voor de rol van Ascanio was Kate Aldrich en samen met de andere vrouwelijke rol, Maija Kovalevska als Teresa, blijken zij de sterkste troeven te zijn van de voorstelling. Burkhard Fritz was een platte Benvenuto Cellini. Laurent Naouri (Fieramosca) wordt vooral geprezen omwille van het feit dat hij de enigste zanger is waaraan je kon horen dat het een Franse opera was. Valery Gergiev mocht deze keer het boegeroep incasseren, omwille van zijn onverfijnde pletwals-taktiek in de orkestbak.
Om een of andere vreemde reden leek het Salzburg-publiek wel gecharmeerd te zijn van de productie van Philipp Stölzl. Hij is vooral bekend van zijn videoclips met Madonna, Ramstein en andere... euh... groten uit de "U-Musik". Zijn nietszeggende regie werd gemaskeerd door spektakel - naar verluidt waren het zowat de duurste decors die ze in Salzburg ooit gebouwd hebben - en allerlei verwijzingen naar films zoals Batman, Star Wars, Metropolis of Walt Disney. Blijkbaar is een publiek minder kritisch voor opera's die ze niet kennen.
Recensies:
- Bayern 4 (11-8-2007): Klassik Aktuell podcast (mp3, 2.32MB, 3:16)
- ad-hoc-news (11-8-2007): Berlioz-Neuinszenierung bei den Salzburger Festspielen gefeiert
- Le Monde (11-8-2007): Vidéos et gags gâchent la saveur de Berlioz, Renaud Machart
- Die Zeit (11-8-2007): Der Lover kommt per Helikopter
- 24 Heures (11-8-2007): Première de "Benvenuto Cellini", en opéra pop, acclamée à Salzbourg
- Washington Post (10-8-2007): Production of Benvenuto Cellini Shines, George Jahn
- Le Nouvel Observateur (11-8-2007): Un opéra de Berlioz version pop charme le festival de Salzbourg
- Kurier (11-8-2007): Die verrückten Salzburger Filmfestspiele, Gert Korentschnig
- Der Tagesspiegel (11-8-2007): Baal und der Wal, Christine Lemke-Matwey
- Kleine Zeitung (11-8-2007): Frecher Bilderbogen für eine kühne Oper, Ernst Naredi-Rainer
- Die Welt (12-8-2007): Bunte Ballons, Böller und viel heiße Opernluft, Manuel Brug
- Kölnische Rundschau (12-8-2007): Bilderfluten im alten Rom, Nikolaus Dominik
- Die Presse (12-8-2007): Es ist ja doch immer Fasching, Wilhelm Sinkovicz
- Der Standard (12-8-2007): Delirien aus dem Geist der Musik, Peter Vujica
- Berliner Zeitung (13-8-2007): Ein maßloses Werk, Jürg Stenzl
- Frankfurter Rundschau (12-8-2007): Der Meister und die Maßlosigkeit, Hans-Klaus Jungheinrich
- OÖNachrichten (13-8-2007): Der Papst ist kein Saufkumpan, Michael Wruss
- Le Figaro (13-8-2007): Salzbourg fait une farce à Berlioz, Jean-Louis Validire
Publicatie: zondag 12 augustus 2007 om 12:04
Rubriek: Nieuws