Theodora in deSingel
Theodora was Handels voorlaatste oratorium en hij beschouwde het zelf als zijn beste oratorium, ondanks het feit dat het amper drie keer opgevoerd werd bij de première in Londen in 1750. Gisteren gaven Arcangelo en een uitstekende bezetting onder leiding van Jonathan Cohen een spetterende uitvoering in deSingel.
In tegenstelling tot zijn andere oratoria, heeft Theodora geen Bijbelse achtergrond... maar wel een christelijke. Het speelt zich af in de vierde eeuw na Christus tijdens de vervolging van de christenen door de Romeinen. De christelijke Theodora is verliefd op de Romeinse officier Didymus, die zich ook tot het christendom heeft bekeerd. Op het einde sterven ze allebei als martelaars.
Louise Alder zong Theodora met haar ruime sopraan. Haar stem glanst prachtig in "Fond, flatt'ring world, adieu", de emoties lopen hoog op in haar grote gevangenisscène "With darkness deep ... Oh, that I on wings could rise", of in het duet met Didymus "To thee, thou glorious son of worth". Haar Didymus werd vertolkt door Tim Mead. Zijn contratenor maakt indruk in "The raptur'd soul" of in de beheersing van "Sweet rose and lily". Zijn expressie komt vooral van zijn intelligente tekstvertolking. Voor vocale kleuren moeten we bij de tenor Stuart Jackson zijn die als Septimius zich vooral in de recitatieven uitleeft, maar ook goede coloraturen laat horen in "Though the honours that Flora and Venus receive". Adam Plachetka is de slechterik van dienst. Met mooie sonore bas zingt hij Valens, die met "Racks, gibbets, sword and fire" en "Ye ministers of justice" de christenen meedogenloos vervolgt en veroordeelt.
Mededogen moeten we ook niet van Anna Stéphany verwachten. Zonder verpinken scheurt ze mijn hart in stukken. Bij haar ontroerende vertolking van Irene, de vriendin van Theodora, hield ik het niet meer droog. Wat een prachtige stem, wat een stembeheersing in "As with rosy steps the morn", wat een diepgang in haar gebed "Lord, to Thee each night and day". Telkens als ze haar mond opende, zat ik met verbazing te luisteren. Het was dan ook passend dat zij het slotwoord "Ere this, their doom is past and they are gone to prove that love is stronger far than death" kreeg voor het Christenenkoor de avond afsloot. Het kan niet anders dat er in Anna Stéphany ook een schitterende liedvertolkster schuilt.
Publicatie: vrijdag 31 maart 2023 om 16:51
Rubriek: Oratorium