Il Grand' Inquisitor

Cosi fan tutte in Bilbao

Ik was deze week "toevallig" in Bilbao, waar ze ook een operahuis hebben met een heel klassiek seizoen (Tosca, Trovatore, Puritani, ...). Ik hoorde er Cosi fan tutte.


Fiordiligi, Guglielmo, Ferrando, Dorabella (foto © E. Moreno Esquibel)

De opera van Bilbao speelt in het moderne Palacio Euskalduna. Het is een opvallend grote zaal met meer dan 2000 plaatsen - zeker voor een middelgrote stad als Bilbao - met een interieur volledig in hout en met op elke plaats goede zichtlijnen.

De regisseur Marta Eguilior verplaatste de actie naar rond 1900. Essentieel in haar regie is de rol van Don Alfonso. Hij is een magiër/illusionist met de bijhorende grote armgebaren, die de twee koppels betovert en in de val laat lopen. De intrige begint als Ferrando en Guglielmo als matrozen ten strijde trekken, en als een Siamese tweeling terugkeren. Dat doet allerlei problemen veronderstellen in het tweede bedrijf als ze Dorabella en Fiordiligi moeten verleiden. Maar Don Alfonso gebruikt zijn "magie" om de Siamese tweeling op tijd te scheiden. Deze magische benadering weerspiegelt zich ook in het decor, dat opgedeeld is in een magisch bos "côté jardin" waaruit een groot hand oprijst en een schaakbord "côté cour", of grote tarotkaarten die de toekomst van de twee koppels voorspellen. Best wel een leuke productie.

De zes rollen waren grotendeels met Spaanse of zelfs lokaal-Baskische zangers bezet. De meest opvallende zanger was de jonge tenor Xabier Anduaga (°1995) als een uitstekende Ferrando. Hij zingt een zoetgevooisde "Un aura amorosa" met een mezza voce herneming, maar beschikt ook over voldoende gewicht voor "Tradito, schernito". Aan de andere kant hebben we de Fiordiligi van Vanessa Goikoetxea. Ze heeft op zich geen slechte stem maar ze is vooral luid en vrij ongenuanceerd, al deed ze een verdienstelijke poging om wat gevoel te leggen in "Per pietà". Itziar de Unda was ook niet de meest opwindende Despina. Ze deed opvallend weinig met haar vermomming als dokter. Haar Italiaans is ook niet altijd even goed verstaanbaar (er zijn trouwens boventitels... in het Spaans en het Baskisch). David Menéndez was een correcte Guglielmo. De Italiaanse Serena Malfi zong Dorabella met een mooie donkere mezzo die in de hoogte toch sopraanachtig licht kleurt. Pietro Spagnoli was de enige min of meer bekende naam in de bezetting als een onverwacht kleurloze Don Alfonso.

Publicatie: donderdag 26 januari 2023 om 20:01
Rubriek: Opera