Il Grand' Inquisitor

Schubert-Quartette und -Duette in Schwarzenberg

Ze stonden gisteren met vier op een rij op het podium van de Angelika-Kauffmann-Saal om een middagje Schubertkwartetten en -duetten te zingen. Veteraan Helmut Deutsch hield al dat jong geweld in toom.


(foto © Schubertiade Schwarzenberg)

Het eerste kwartet Viel tausend Sterne prangen kwam nog wat chaotisch over, maar ze vonden snel hun draai en waren pas echt in hun element bij de twee bisnummers... Der Tanz en Die Geselligkeit, hoogst aanstekelijk. Het interessantse waren echter de duetten. Schubert heeft niet zo gek veel duetten geschreven, maar met wat creativiteit kunnen sololiederen ook wel in dialoogvorm opgevoerd worden.

De Szene aus Faust is een klassieker op dat vlak. De bas David Steffens was een dreigende "Böser Geist", wat nog onderstreept werd door de spaarzame en droge pianoakkoorden van Deutsch. Brenda Rae zong Gretchen met een lasersopraan in onverstaanbaar Duits. In de Ossian-ballade Cronnan kroop Mauro Peter in de huid van Shilric, Sophie Rennert zong een innige en bezorgde Vinvela met een prachtig mezza voce.

Der Tod und das Mädchen en Spauns tegenhanger Der Jüngling und der Tod werden ook duetgewijs onder de vier zangers verdeeld. Rae was een angstig "Mädchen" waarna Rennert een tedere "Tod" zong. Peter was de "Jüngling" met doodsverlangen en werd opgevangen door Steffens als "Tod".

Publicatie: woensdag 22 juni 2022 om 09:45
Rubriek: Liedrecital