Il Grand' Inquisitor

Sophie Rennert en Wolfgang Resch in Zeist

Na het "Young Artist Platform" gisterenmiddag, ging het Liedfestival 's avond officieel van start met Graham Johnson en één van zijn karakteristieke vertelrecitals. Net zoals drie jaar geleden had hij daarvoor het duo Sophie Rennert en Wolfgang Resch meegebracht om een en ander vocaal te illustreren.


(foto © Mel Boas)

Hij had deze keer als thema liederen uit romans en toneelstukken genomen, voornamelijk uit de eerste helft van de 19de eeuw. Voor de gelegenheid had hij een deel van zijn legendarische boekencollectie met eerste drukken meegebracht waarin gedichten staan die door verschillende componisten - het zwaartepunt lag deze avond bij Schubert - tot liederen gecomponeerd werden.

Hij begon echter met Mozart en "Sophiens Reise von Memel nach Sachsen" van ene Johann Timotheus Hermes. Het zou indertijd een heel populaire roman geweest zijn. Mozart heeft er drie gedichten uitgehaald en er drie eenvoudige strofische liederen van gemaakt. Rennert zong onder andere een ingetogen Sei du mein Trost en een meer opgewonden Ich würd auf meinem Pfad. De avond zou eindigen met Wolfs Denk es, o Seele, uit Mörikes "Mozart auf der Reise nach Prag", in duetvorm.

Daartussen heel veel Schubert, en een beetje Schumann. De meest voor de hand liggende selectie komt uiteraard uit Goethes "Wilhelm Meisters Lehrjahre". Resch zong een alternatieve versie van Wer nie sein Brot mit Tränen ass, Rennert zong een weemoedige Kennst du das Land. De twee liederen uit het toneelstuk "Lacrimas" zijn ook nog relatief bekend. Florio wordt gebracht als een verinnerlijkte serenade. Delphine is dan weer een halve opera-aria, maar Rennert weet het volledig binnen de contouren van het liedgenre te trekken, ontdaan van alle pathos, om pas op het einde groots open te bloeien. Minder bekend daarentegen zijn liederen als Der Unglückliche of Lied der Ilmerine, om nog maar te zwijgen van het Lied aus dem Märchen Undine.

Schubert heeft ook talloze liederen op teksten van Sir Walter Scott gecomponeerd, denk maar aan de liederen uit "The Lady of the Lake". Maar voor dit recital had Johnson een paar romans uitgekozen. Rennert zong Lied der Anne Lyle (uit "A Legend of Montrose") of een hypnotiserende Gesang der Norna (uit "The Pirate"). Minder bekend is de Romanze des Richard Löwenherz uit "Ivanhoe". Wolfgang Resch gaf een vrij slaapverwekkende vertolking. Hij heeft weliswaar een mooie bariton, maar staat toch nog niet op het niveau van Rennert. Het Grillparzer-lied Bertas Lied in der Nacht was bijvoorbeeld van een betoverende schoonheid. De manier waarop Rennert met een lang uitgesponnen legato continu mezza voce zong, gaf me kippenvel... om dan ook nog eens pianissimo te eindigen.

Publicatie: zaterdag 14 mei 2022 om 09:21
Rubriek: Liedrecital