Weihnachtsoratorium in deSingel
Het Collegium 1704 van dirigent Václav Luks zou gisteren Bachs Weihnachtsoratorium opvoeren in deSingel. Die voorstelling ging effectief door, zij het in gewijzigde vorm om te beantwoorden aan de vigerende 200-man-coronaregel.
(foto © Petra Hajská)
Om het volledige publiek toch de kans te geven om de uitvoering te horen, had deSingel het slimme idee om het concert vier keer te programmeren dit weekend. Om de zangers dan toch enigszins te ontzien, werden slechts drie kantates uitgevoerd: de twee Kerstdagkantates en de laatste Driekoningenkantate. Desalniettemin was het een mooie uitvoering in een sfeervolle omgeving met kaarsen rond het koor en twee gigantische koperinstrumenten vooraan op het podium... de pauken en trompetten van "Jauchzet, frohlocket" konden niet mooier beginnen.
Het koor was klein bezet, met 4+4 vrouwen en 3+3 mannen. Die lichte scheeftrekking ontregelde wel de balans in het nadeel van het mannenkoor. Het koor zorgde wel voor mooie momenten, zoals het wiegenliedkoraal "Ach mein herzliebes Jesulein" (ook met weemoedig klinkende trompetten) of de driekoningenkoraal "Ich steh an deiner Krippen hier" dat ze zonder begeleiding zongen. De sopraan Tereza Zimková was gerecruteerd uit het koor. In de eerste twee kantates is ze de Engel en dus hadden ze haar op het balkon opgesteld. Ze heeft een lichte sopraan die mooi werkt als Engel. Als ze in de laatste kantate Herodes van repliek dient met "Du Falscher ... Nur ein Wink" schiet ze dramatisch wat te kort.
De mannensolisten werden aangevoerd door de tenor Eric Stoklossa als een uitstekende Evangelist en in een meeslepende Hirten-aria met een mooie tekstexpressie. De bas Krešimir Stražanac gaf uitdrukkingskracht aan zijn recitatieven en duelleerde goed met de trompet in "Grosser Herr, o starker König". Zoals bekend, heb ik sowieso problemen met het hedendaags gebruik om altpartijen met contratenors te bezetten. In het Weihnachtsoratorium is het nog iets problematischer omdat de alt geïdentificeerd wordt met Maria. Zeker in het Wiegenlied "Schlafe, mein Liebster" werkt het wat vreemd, alle gendervervaging ten spijt. Maar Benno Schachtner gaf een goede uitvoering, al vond ik hem wat kleurloos in "Bereite dich Zion".
Publicatie: zondag 19 december 2021 om 09:44
Rubriek: Oratorium