Il Grand' Inquisitor

Jeeyoung Lim en Hagar Sharvit in Berlijn*

Voor het tweede recital van de Berlijnse Schubert-week stonden vandaag weer twee jonge liedduo's op het podium van de Boulez-Saal: de Koreaanse bas-bariton Jeeyoung Lim en de Israëlische mezzo Hagar Sharvit.

Jeeyoung Lim en zijn pianist Kunal Lahiry staken van wal met een selectie Antiken-Lieder. Jeeyoung Lim beschikt over een mooi timbre dat nog wat wollig klinkt in Atys, maar rond en warm wordt als een cello of fagot in Memnon. Maar daar blijft het iets te vaak bij, zo klinkt Die Götter Griechenlands vooral braaf met weinig peper en zout.

Voorlopig kan hij mij nog niet overtuigen als een liedzanger. Maar het is vooral de pianist die ik echt problematisch vond, in die mate dat ik me afvraag of hij ooit al Schubert gespeeld heeft. Hij gebruikt zoveel pedaal dat bijvoorbeeld de begeleiding van Die Mutter Erde een klankhutsepot wordt waar geen lijn meer in te herkennen valt. Al wil ik hem nog het voordeel van de twijfel geven aangezien hij op het laatste moment moest invallen... oorspronkelijk zou Hartmut Höll dit recital spelen.

De andere pianist, Daniel Gerzenberg, was iets beter maar laat soms ook wat te vaak de piano uitklinken waardoor het als laatromantische slagroom klinkt. Maar de zangeres Hagar Sharvit maakt veel goed. Haar mezzo kan wat hard klinken, maar ze beschikt wel over de nodige uitdrukkingskracht.

Met het eerste lied Auf der Donau hypnotiseert ze, afgesloten met een mooie keldernoot op het einde. Zij had ook Die Götter Griechenlands uitgekozen en zij dwingt je wel meteen om te luisteren terwijl ze de Sehnsucht naar de "schöne Welt" perfect uitdrukt. In Dass sie hier gewesen voel je haar pijn. Die expressieve geloofwaardigheid horen we ook in Schäfers Klagelied of de Todessehnsucht die ze in de Jüngling-strofe van Der Jüngling und der Tod overbrengt. De hoge noten van Gretchen am Spinnrade waren lichtjes problematisch, maar mogelijk begon ze stilaan vermoeid te worden want ook het laatste lied, Wandrers Nachtlied, had ze niet meer de mooie egale lijn van in het begin. Maar desalniettemin is ze een boeiende liedzangeres.

Publicatie: dinsdag 19 januari 2021 om 22:05
Rubriek: Liedrecital