Il Grand' Inquisitor

Ba-Ta-Clan in het Kaaitheater*

Het Brussels OperetteTheater had grootse plannen: ze zouden voor hun eindejaarsproductie Offenbachs Les contes d'Hoffmann opvoeren. Maar corona dwong hen om die ambitie bij te stellen tot de meer bescheiden eenakter Ba-Ta-Clan... die uiteindelijk enkel gestreamd werd.


Fé-ni-han, Fé-an-nich-ton (foto © BOT)

Ba-Ta-Clan is een "chinoiserie musicale" waarvan het BOT de eerste versie uit 1855 voor slechts vier solisten opvoerde. Het orkest, Nuove Musiche onder leiding van Eric Lederhandler, zat achteraan op het podium. Lieven Baert was verantwoordelijk voor een beperkte regie. Het verhaal op zich stelt niet veel voor: drie Chinezen (eigenlijk drie Fransen) zitten gevangen in China en worden bewaakt door een vierde Chinees Ko-ko-ri-ko (ook een Fransman), die hen laat gaan als hij keizer mag worden.

Muzikaal is het typisch Offenbach met de nodige dansmelodieën, met leuke verwijzingen naar andere opera's zoals een duet tussen Fé-ni-han en Ko-ko-ri-ko waarin Offenbach de draak steekt met het Belliaans belcanto of een verwijzing naar "Les Huguenots" in de slotscène. De prima donna is Fé-an-nich-ton (oftewel de Parisienne Virginie Durand), mooi gezongen door de lichte sopraan Gianna Cañete Gallo. Eric Reddet zingt de "keizer" Fé-ni-han met een robuuste tenor, terwijl Pierre Romainville een licht-lyrische Ké-ki-ka-ko was. Het kleine rolletje van Ko-ko-ri-ko werd gezongen door de bariton Daniel Mosquera Martinez.

De voorstelling is nog kosteloos te bekijken op vimeo (met wachtwoord Paspartoe). Het begint na ongeveer 26 minuten.

Publicatie: dinsdag 29 december 2020 om 15:56
Rubriek: Operette