Il Grand' Inquisitor

James Gilchrist in Oxford

Vandaag is het Schubert-dag bij het Oxford Lieder Festival. De rode draad is de pianiste Imogen Cooper die doorheen de dag de drie laaste pianosonates van Schubert speelt.

De eerste afspraak was in de Holywell Music Room voor haar uitvoering van de pianosonate D958. Het was de aftrap voor het dagprogramma dat de titel "Schubert & Mortality" gekregen heeft en dat ook twee lezingen van professor Lorraine Byrne Bodley omvatte. Een eerste lezing ging over Schuberts laatste jaren, maar het was eerder een bespreking van Schuberts leven en leek soms meer op publiciteit voor haar Schubertbiografie die ze aan het schrijven is. Haar tweede lezing op het einde van de dag was interessanter. Daarin behandelde ze de dood in Schuberts liederen: enerzijds biografisch (met bijvoorbeeld de dood van zijn moeder en verschillende van zijn broers en zussen), maar ook liederen over de dood op gedichten van zijn vrienden (Schober, Mayrhofer, ...) of liederen over dood in de natuur.

Tussen de twee lezingen gaven James Gilchrist en Anna Tilbrook een liedrecital met een aantal van Schuberts liederen met de dood als thema. De laatste keer dat ik Gilchrist hoorde was twee jaar geleden in Zeist en toen heb ik het amper tot de pauze uitgehouden. Vandaag was hij beter bij stem, al zijn er nog wollige momenten waarbij hij ongesteunde noten als expressiemiddel inzet, of gemompelde woorden als hij zijn tekst vergeet.

Het programma was wel intelligent opgebouwd met telkens groepjes van drie liederen, zoals Meeres Stille, gevolgd door Nachtstück en afgerond met Wandrers Nachtlied. Een iets vrolijker groepje dat niet direct aan de dood gerelateerd is, kwam in het midden van het recital : Ganymed werd met raketsnelheid gelanceerd (maar Gilchrist moest desalniettemin extra ademenen tussen Alliebender en Vater), Der Fischer werd volledig uitgeacteerd, en hij gaf een onverwacht dramatische lezing van An Schwager Kronos. Anna Tilbrook blijkt een liefhebster te zijn van veel pedaal... veel te veel pedaal, in die mate dat het zelfs mij stoorde.

Publicatie: zaterdag 19 oktober 2019 om 16:39
Rubriek: Liedrecital