Il Grand' Inquisitor

Diana Damrau in Schwarzenberg

Tien jaar geleden verscheen een live-DVD met een liedrecital van Diana Damrau en harpist Xavier de Maistre. Ze hebben nu een nieuw programma samengesteld waarmee ze de afgelopen maanden de festivals, van Baden-Baden tot Salzburg, afgereisd hebben... en vandaag dus ook in Schwarzenberg.


(foto © Schubertiade Schwarzenberg)

Aanvankelijk had ik mijn bedenkingen of een harp wel voldoende zou doorkomen in de Angelika-Kauffmann-Saal. Maar de harp die Xavier de Maistre meegebracht heeft, produceert zelfs meer geluid dan een doorsnee pianoforte. In die mate zelfs dat ik even vreesde dat hij Damrau zou overstemmen in het eerste lied van het Mendelssohngroepje, Auf Flügeln des Gesanges. De tokkelende mandoline in het Pagenlied past uiteraard beter in een harp dan in een piano, maar het is Damrau die voor verrassingen zorgt als ze bij de herhaling van de eerste strofe overschakelt op een treurende expressie.

Dat Damrau een meesteres is in het creëren van kleuren en sfeer is geen geheim. Die kwaliteiten kon ze volop uitputten in de vijf liederen van Rachmaninov, voor mij het hoogtepunt van de avond. In Noch' pechal'na (Opus 26/12) wordt de eenzaamheid van de Russische steppe haast tastbaar, Oni otvechali (Opus 21/4) is een en al charme en in het bekende Zdes' khorosho (Opus 21/7) mag ze haar stralende topnoten demonstreren.

Tussen deze twee liedgroepen speelde Xavier de Maistre een solowerk, "Le Rossignol" van Liszt, in een bewerking van Henriette Renié. Na de pauze vormde haar "Legende" de scheiding tussen Hahn en Poulenc.

Dit tweede deel van de avond vond ik vrij teleurstellend, hoofdzakelijk omwille van haar quasi-onverstaanbaar Frans. In liederen als Fêtes galantes of L'énamourée viel het nog mee. Maar in stillere liederen als Mai of Nocturne schakelt ze haar tekstprojectie ook over op fluistertoon en is het één gewauwel tegen dat haar tonen mij bereikten. In Poulencs laatste cyclus La courte paille is dat vooral spijtig in de grappige liederen als Quelle aventure of Le carafon omdat dan de pointe verloren gaat. Maar als vocalise-oefening heeft ze bijvoorbeeld Les anges musiciens wel ontroerend mooi gebracht. Desalniettemin waren de bravi's niet van de lucht en kregen we nog twee Strauss-liederen als toegift.

Publicatie: vrijdag 30 augustus 2019 om 22:07
Rubriek: Liedrecital