Die Gezeichneten in Amsterdam
Het is al een eeuwigheid geleden dat ik nog eens naar de ZaterdagMatinee in het Amsterdamse Concertgebouw geweest ben. Een uitvoering van Die Gezeichneten, een opera die ik nog nooit live gehoord had, kon me overhalen.
Franz Schrekers opera gaat - heel kort door de bocht - over de mismaakte, "getekende" Alviano Salvago die verliefd wordt op Carlotta Nardi. Maar als hij haar betrapt met Vitelozzo Tamare vermoordt hij Tamare, Carlotta sterft en hij wordt zelf waanzinnig.
Het is een zeer indrukwekkende opera om live te horen met een magistrale orkestpartituur. Markus Stenz heeft al een paar geënsceneerde producties gedirigeerd en hij beheerst deze muziek tot in de puntjes. Hij zweept het Radio Filharmonisch Orkest op tot overrompelende kleuren en meeslepende fraseringen. Maar hij kan het volume ook terugbrengen tot fluisterniveau, alhoewel er toch momenten zijn dat de zangers overspoeld worden.
Die Gezeichneten heeft een bezetting met een paar dozijn rollen, die aangevoerd wordt door de sopraan Allison Oakes. Ze zingt Carlotta met een aangename glans in haar stem. Haar liederachtige vertolking tijdens de schilderscène was een hoogtepunt. Marco Jentzsch zingt Alviano met een slanke Wagnertenor, al klinkt zijn hoogte soms genepen of zelfs krakend. De drie diepgestemde hoofdrollen waren uitstekend bezet met de lyrische Tamare van Markus Eiche, de nobele bas van Steven Humes als Lodovico Nardi (de vader van Carlotta), en de bijtende bariton van Michael Kupfer-Radecky als Hertog Adorno.
Een memorabele voorstelling !
Publicatie: zaterdag 1 juni 2019 om 18:24
Rubriek: Opera