Robert Holl in Zeist
Net zoals vorig jaar werd het LiedFestival afgesloten met een recital van Robert Holl en Graham Johnson.
(foto © Benjamin Ealovega)
Schubert mag nooit ontbreken in een Holl-Johnson-recital en het recital begon dan ook met vijf Schubertliederen, die toevallig ook deel uitmaakten van het laatste recital dat Robert Holl (met Andras Schiff) in Schwarzenberg gezongen heeft. Centraal stond het lange Ossian-lied Die Nacht, dat ze - volgens het programmaboekje - uitvoerden in de tweede versie met het slot van de eerste versie. Het is een kleurrijke partituur vol nachtelijke sfeerschepping. Het lied werd voorafgegaan door Glaube, Hoffnung und Liebe waarin Holl voor het slot nog een lichte kopstem kon oproepen.
Het deel na de pauze was volledig gewijd aan Eichendorff. De Wolf-liederen Die Nacht en Nachtzauber kwamen ook in de mastercourse aan bod. In het geval van Die Nacht kregen we van Johnson een unieke vertolking als hij met zijn piano een eerder sacrale sfeer creëerde. Na twee Schoeck-vertoningen eindigde het recital met Holls geliefde Pfitzner... hij gaat zelfs zo ver door te beweren dat "Pfitzner de grootste en veelzijdigste componist is wat betreft zijn verklanking van Eichendorffs teksten". Ook hier kregen we weer integere en doorwrochte vertolkingen met In Danzig als hoogtepunt.
Ze hadden nog één bisnummer voorbereid. Graham Johnson leidde An die Musik in met een lading bloemen richting Robert Holl en dit unieke Liedfestival. Ondertussen werd ook al een tipje van de sluier opgelicht voor volgend jaar: het festival gaat van zes naar tien dagen en heeft als thema "Invitation au voyage"... wat suggereert dat ook het niet-Duitse liedrepertoire aan bod zal komen.
Publicatie: maandag 28 mei 2018 om 16:22
Rubriek: Liedrecital