Florian Boesch in het PSK
"Alles wieder gut" is het thema van het Klara-festival. De tekst komt uit Die zwei blauen Augen van Mahler en werd vandaag uitgevoerd door Florian Boesch en Musicbanda Franui in het PSK.
Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen waren de kapstok waaraan het concert opgehangen werd en dat verder aangevuld werd met liederen van Schubert, Schumann en Brahms. Op papier zag het er een interessant programma uit en ik zou het graag eens als een echt recital horen.
Wat we in het PSK te horen kregen, waren echter arrangementen en hercomposities van de bekende liederen door Markus Kraler en Andreas Schett voor het tienkoppige ensemble Franui. Nu, op zich is daar niets mis mee. Er zijn bijvoorbeeld talloze bewerkingen van Winterreise, gaande van pianotrio's en strijkkwartetten tot de eigenzinnige orkestratie van Zender. En Angelika Kirchschlager schrikt ook niet terug om Schubertbewerkingen op te voeren met een Weens Schrammel-ensemble.
Het probleem met deze voorstelling was echter de vocale partij. Er is absoluut geen enkele reden waarom ze Florian Boesch een microfoon in zijn strot moesten rammen. Met sommige zangers zou dat kunnen werken, maar Boesch blijkt weinig affiniteit met de microfoon te hebben waardoor hij nooit lijkt te kunnen beslissen of hij nu moet croonen of toch met zijn operastem zingen. Mosselen noch vis is het resultaat. Toen hij na een half uur wat Brahms begon te brullen, hield ik het voor bekeken...
Publicatie: zondag 25 maart 2018 om 18:03
Rubriek: Liedrecital