Il Grand' Inquisitor

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.


Pepi (foto © Christian POGO Zach)

Wiener Blut is een pasticcio-operette en strikt genomen niet van Johann Strauss. Ene Adolf Müller verzamelde de muziek van een hoop Strauss-walsen, Viktor Léon en Leo Stein bedachten er een libretto bij... een soort Weens Nieuwjaarsconcert in operettevorm.

Het verhaal is typische operettechaos. Graaf Zedlau is getrouwd met Gabriele, heeft een verhouding met de danseres Franzi Kagler (alias Franziska Cagliari) en heeft ook nog een oogje laten vallen op Pepi, de vriendin van zijn kamerdienaar Josef. Een minister, Prins Ypsheim-Gindelbach, en Franzi's vader zorgen voor een hoop misverstanden. Uiteindelijk komen ze allemaal samen in een Weense Heurigen, waar alle problemen opgelost worden met een paar flessen Champagne.

Nicole Claudia Weber was verantwoordelijk voor de vlotte regie. Rekening houdend met de beperkte technische mogelijkheden van het Cuvilliéstheater bestaat het decor uit een soort prieeltje met Gustav Klimtdecoraties op een draaiplatform. Er wordt gedanst, gedronken en gelachen zonder al teveel slapstick. De dialogen in soms plat-Weens komen een goed tekstbegrip niet ten goede, maar dat mag de pret niet drukken.

Toen deze productie drie jaar geleden in première ging, zong Daniel Prohaska de rol van Josef. Hij is ondertussen "gepromoveerd" tot een overtuigende Graaf, al forceert hij zijn tenor doorheen zijn registerovergang. Christoph Filler zingt ondertussen Josef met een stralende bariton. Mara Mastalir was een nobele Gabriele. De twee soubrettepartijen werden vertolkt door de kristallen sopraan van Sophie Mitterhuber als Franzi en een sprankelende Jasmina Sakr als Pepi.

Tijdens de pauze en na de voorstelling verliet het publiek de zaal met een gelukzalige glimlach... zeker na de "Tritsch-Tratsch-Polka" als bisnummer.

Publicatie: woensdag 26 juli 2017 om 09:06
Rubriek: Operette