Mozarts Requiem in Eugene
Net zoals op de Schubertiade meer dan Schubert te horen is, zo staan er op het programma van het Oregon Bach Festival ook werken van andere componisten dan Bach; Mozart bijvoorbeeld, of Mendelssohn. Eergisteren stond er - als opwarmertje - wel Bach op het programma... Jeffrey Kahane speelde de Goldbergvariaties, uiteraard op piano.
Maar gisteren hoorden we het eerste vocale werk. De stichter en huisdirigent van het festival, Helmuth Rilling, dirigeerde het Festival Chorus & Orchestra in Mozarts Requiem. De versie die opgevoerd werd, was de versie van het Requiem vervolledigd door Robert Levin.
Ingeborg Danz is geen onbekende, al is het maar omwille van haar Bach-werk met Philippe Herreweghe. En ook in Mozart staat ze schitterend te zingen. De twee mannenpartijen werden gezongen door Lothar Odinius en Sanford Sylvan. Vooral de bariton Sylvan heeft een mooi timbre. Maar de baspartij in het Requiem is niet echt lang genoeg om opgewarmd te geraken.
Een nieuwe naam voor mij is Elizabeth Keusch. Ze is een sopraan die me wat aan Juliane Banse doet denken. In het Requiem heeft ze de grootste partij, maar voor de pauze was ze ook al de soliste in Mendelssohns Psalm 42. Ze heeft de unieke eigenschap om een traan in haar stem te leggen, wat zowel voor het Requiem als de Psalm perfect past. Alle solisten komen ook nog later tijdens het festival terug. Ik kijk er al naar uit om haar volgende week terug te horen in Bach.
Maar beide werken zijn hoofdzakelijk koorwerken. Het OBF-koor zingt met een heel heldere klank en breed palet aan dynamiek. De uitspraak is voortreffelijk, het lijkt wel alsof ze uit een mond zingen.
Publicatie: zaterdag 3 juli 2004 om 23:00
Rubriek: Oratorium