Abendröte in Schwarzenberg
Schubert heeft slechts twee liedcycli gepubliceerd, maar dat weerhoudt musicologen en uitvoerders er niet van om andere liederen te groeperen tot ongepubliceerde liedcycli zoals bijvoorbeeld de Kosegarten- of de Selam-liedcyclus. De Abendröte-liedcyclus was de hoofdbrok van het eerste liedrecital van de juni-sessie van de Schubertiade.
foto © Schubertiade Schwarzenberg
Er zijn aanwijzingen dat Schubert een liedcyclus wilde componeren op basis van de Abendröte-gedichten van Friedrich von Schlegel. Uiteindelijk heeft hij slechts elf van de twintig gedichten op muziek gezet. Het zijn niet de bekendste liederen, met uitzondering van Der Wanderer, Der Fluß of zelfs Der Schmetterling, en het zijn ook niet allemaal meesterwerken.
Zoals Graham Johnson beschrijft in zijn volledige hyperion-Schubert-opname is het niet evident om alle liederen door één zanger te laten zingen. In Schwarzenberg hebben ze gelukkig drie zangers ter beschikking, die daarenboven tot mijn favoriete jonge zangers behoren, en de pianist Helmut Deutsch.
Mauro Peter mocht beginnen met het frivole Der Knabe en sloot af met een beschouwende vertolking van Abendröte. Sylvia Schwartz fladdert vederlicht doorheen Die Vögel en Der Schmetterling en zong een verfijnde Die Rose. In dit eerste deel kwam ze nog enigszins controlerend over, maar wel met haar karakteristieke tekstduiding. Benjamin Appl kreeg de beste Abendröte-liederen toegewezen en zong Der Wanderer en Die Sterne met warme bariton. Vlak voor de pauze kwamen ze samen voor Lebensmelodien, waarbij Peter de sierlijke zwaan vertolkte, Appl de grootse arend en Schwartz de liefelijke tortelduifjes...
Na de pauze gingen ze verder met meer duetten en trio's. Het verrassende hoogtepunt was Lodas Gespenst, een van die Ossian-teksten die Schubert als één lang quasi-recitatief gecomponeerd heeft. Appl kroop in de huid van koning Findal en ging de confrontatie aan met de Loda van Peter. Schwartz was de verteller en ze deed dat met zoveel inleving en expressie dat ik er niets op tegen zou hebben als ze het volledige heldenverhaal voor haar rekening genomen zou hebben.
Voor de lichtere toets zorgde het bekende Der Hochzeitsbraten als afsluiter... nog gevolgd door twee bisnummers, Das Leben en Zur guten Nacht.
Publicatie: zaterdag 20 juni 2015 om 21:19
Rubriek: Liedrecital