Il Grand' Inquisitor

Eine Nacht in Venedig in Wenen

In onze streken moeten we al tevreden zijn als we af en toe eens Die Fledermaus te zien krijgen. Maar Johann Strauss heeft nog een hoop andere operettes geschreven, waaronder Eine Nacht in Venedig. In de Weense Volksoper is dat standaardrepertoire.


foto © Barbara Pálffy

Het verhaal is wat ingewikkeld om uit te leggen, maar het speelt zich uiteraard af in Venetië. Tijdens het carneval komt Hertog Guido naar Venetië voor een rendez-vous met Barbara, de jonge vrouw van de oude senator Delacqua. Annina (een vissersdochter) en Barbara nemen elkaars plaats in, de senator gaat naar het feest bij de hertog met zijn domme kokkin Ciboletta als zijn vrouw. Dan zijn er nog intriges met Caramello (de barbier van Guido en geliefde van Annina) en Pappacoda (een macaroni-kok en geliefde van Ciboletta). Het is een constellatie die gegrondvest lijkt in de commedia dell'arte.

De huidige productie in Wenen van Hinrich Horstkotte, die ook de decors en kostuums ontwierp, is relatief nieuw - ze ging eind 2013 in première. Het is uiteraard een klassieke productie tegen een Venetiaanse skyline, met kabbelende barokgolfjes en voorbijzwemmende haaien als lopende grap.

Het operette-repertoire zit in de genen van het Volksoper-ensemble en het speel-, dans- en zangplezier spat dan ook van het podium. Vocaal is de bezetting degelijk, met de twee sopraanpartijen als positieven uitschieters. Vooral de Ciboletta van Johanna Arrouas is briljant. Mara Mastalir heeft een iets lyrischere stem en zingt een charmante Annina.

De tenors zijn iets minder sprankelend. Thomas Paul zong Hertog Guido. Hij rondt zijn frases niet altijd mooi af, waardoor een soort stotterend legato ontstaat. Alexander Pinderak is daarentegen wel overtuigender als Caramello. Roman Martin was ook een geëngageerd grappige Pappacoda.

Publicatie: woensdag 8 oktober 2014 om 14:49
Rubriek: Operette