Thaïs in Bonn
De opera van Bonn sluit haar seizoen af met een nieuwe productie van Massenets Thaïs. Francisco Negrin tekende voor een visueel aantrekkelijke voorstelling.
foto © Thilo Beu
Negrin draait van in het begin de rollen om. Athanaël wordt al in de eerste scène gekweld door zijn lusten en fantasieën, verpersoonlijkt door vier dansers met hondenkoppen. Zelfkastijding of een kruisvormig nagelbed brengen weinig soelaas. Anderzijds heeft Thaïs een spirituele kant terwijl ze slechts de courtisane speelt in Alexandrië. In het laatste bedrijf verschijnt ze ook met hondenkop in Athanaëls visioen.
Voor de titelrol heeft de opera van Bonn Nathalie Manfrino geëngageerd. Haar grote lyrische sopraan is ideaal voor de rol. Ze zingt een sensuele "Air de miroir" met veel nuances en een prachtig mezza voce. Maar forte gaat haar vibrato in de hoogte soms uit de bocht, net zoals haar intonatie.
Evez Abdulla komt uit het ensemble. Hij beschikt over de dramatische bariton voor Athanaël. Maar veel Franse stijl is er niet bekennen. Ik ben er ook nog niet uit in welke taal hij zong. Het kleine rolletje van Nicias werd gezongen door Daniel Jenz. Hij werd in allerijl overgevlogen uit Lübeck, toen de oorspronkelijk voorziene tenor zich 's morgens ziek had gemeld. Hij zong vanaf de rand van het podium in idiomatisch Frans.
Publicatie: zaterdag 28 juni 2014 om 09:29
Rubriek: Opera