Werther in Kinepolis
Oorspronkelijk zou Elina Garanca de rol van Charlotte zingen in de nieuwe Met-productie van Werther. Daar kwam een zwangerschap tussen en na haar bevalling in januari heeft ze al haar optredens in het voorjaar afgezegd (hopelijk wordt haar concert in Luik in mei niet geannuleerd). Sophie Koch nam de reeks voorstellingen over, waardoor we - samen met Jonas Kaufmann - identiek hetzelfde duo te horen kregen als in de meest recente Parijse Werther.
foto © Ken Howard
Net zoals in Parijs was Jonas Kaufmann weer een overweldigende Werther. Zijn stem, in het bijzonder zijn mezza voce, zat aanvankelijk nog niet helemaal juist voor zijn "Invocation à la nature". Maar nadien waren er geen zwakke momenten meer. Hoge noten zijn een organisch onderdeel van de rest van zijn stem, met als hoogtepunt een doorleefde "Pourquoi me réveiller".
Sophie Koch zorgt voor het toppunt van ontroering in de grote briefscènes van Charlotte in het derde bedrijf, vanaf "Je vous écris de ma petite chambre" en het duet met Sophie tot een hartverscheurende "Va, laisse couler mes larmes". Haar mahoniehouten mezzo heeft een aangename warmte die haar ideaal maakt als Charlotte. Het enige minpunt is dat haar dictie - ondanks het feit dat ze een française is - quasi onverstaanbaar is.
Bij de twee andere protagonisten is het vooral Lisette Oropesa die scoort als een opgewekte Sophie met een stralende sopraan. David Bizic was een monumentale Albert.
Regisseur Richard Eyre verplaatst het verhaal naar het einde van de 19de eeuw in een intiem decor met gedraaide kaders als Biedermeier-postkaarten. Hij ensceneert ook alle instrumentale stukken. Tijdens de ouverture zien we Charlottes moeder sterven, halverwege het eerste bedrijf zien we Charlotte en Werther op het bal, ook de zelfmoord van Werther wordt getoond tijdens de overgang naar het vierde bedrijf. Visueel een mooie productie met ook aandacht voor de relatie tussen de karakters.
In de meeste Amerikaanse cinema's was het geluid weggevallen tijdens de slotscène. Ondertussen heeft de Met die scène ook op haar website gezet...
Publicatie: zondag 16 maart 2014 om 15:53
Rubriek: Opera