Il Grand' Inquisitor

Goethe Day I in Oxford

Het Oxford Lieder Festival is deze week grotendeels gewijd aan liederen op teksten van Goethe, met drie volledige Goethe-recitals. De eerste uit die reeks was gisterenavond. In de loop van de dag organiseerden ze een Goethe-studiedag waar dieper ingegaan werd op het werk van Goethe en de relatie met Schubert.

Tijdens deze studiedag brachten de jonge Oostenrijkse bariton Klemens Sander en de pianist Deirdre Brenner een recital met liederen van Beethoven en Loewe tot Eisler en Ives, en natuurlijk Schubert. Sander zingt met een stevige stem die zelden onder mezzo forte geraakt, maar hij kan wel expressief omgaan met de tekst. Ze eindigden met Schuberts Harfner-Gesänge, wat een mooi bruggetje was naar het avondconcert.

Terug in de Holywell Music Room stonden de liederen uit "Wilhelm Meister" op het programma in de versies van Schumann en Wolf, uitgevoerd door drie zangers met Sholto Kynoch (tevens de stichter van het festival) aan de piano. Ze begonnen echter met een paar Schubertliederen.

De bariton Neal Davies heeft een indrukwekkende stem, maar is nogal monotoon. Hij beschikt wel over de diepte om alle lage opties van Grenzen der Menschheit te zingen. De jonge sopraan Louise Alder begon met Wer kauft Liebesgötter?, een Papageno-Papagena-duet dat Goethe schreef als vervolg op Die Zauberflöte. Alders stem projecteert goed, maar mist charme. Haar Schubert-vertolkingen zijn hektisch en klinken alsof de Koningin van de Nacht aan het zingen is. De Schumann-Mignon-liederen lijken wel halve waanzinscènes. Ze kan uitgroeien tot een interessante liedzangeres, maar momenteel kan ik me niet voorstellen om een hele avond naar haar te luisteren.

Katarina Karnéus is daarentegen een uitstekende liedzangeres. Haar stem is mooi gerijpt sinds ik haar een tiental jaar geleden de laatste keer hoorde. De eerste helft van de avond had ze enkel Singet nicht in Trauertönen te zingen en meteen tilt ze het recital een niveau hoger met haar flirterige incarnatie van Philine. Na de pauze zong zij de Mignon-liederen van Wolf met een overweldigende uitvoering van "Kennst du das Land", perfect opgebouwd tot een fortissimo climax. Deze Goethe-liederen van Wolf werden ook opgenomen voor The complete Wolf songs, de CD-reeks van het festival met alle Wolf-liederen.

Publicatie: zondag 13 oktober 2013 om 09:57
Rubriek: Liedrecital