Maskerade in Krefeld
De componist Carl Nielsen heeft maar twee opera's geschreven. Zijn komische opera Maskerade heeft zo ongeveer de status van Deense nationale opera gekregen, maar wordt buiten Denemarken nauwelijks opgevoerd. De opera is bij ons waarschijnlijk "bekend" van de toernee onder leiding van Ulf Schirmer midden de jaren '90 wat dan ook tot een CD-opname geleid heeft. Ondanks die onbekendheid heeft het kleine Theater Krefeld de opera toch op hun repertoire gezet, zij het in een Duitse vertaling.
foto © Stutte
Regisseur Aron Stiehl heeft een leuke enscenering bedacht met veel kleur, vooral voor de kostuums van het gemaskerd bal werd de fantasie de vrije loop gelaten. Het eerste deel van de opera, ten huize van Jeronimus, speelt in een draaidecor waar de kamer van Leander, de badkamer met sauna en de keuken elkaar afwisselen.
Het spijtige van de enscenering is dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen de standen. Net zoals bij Nozze geldt ook in Maskerade een onderscheid tussen meesters en knechten en de parallellen ertussen die in de opera tot uiting komen. In deze productie lijken Leander en diens dienaar Henrik gewoon vrienden die na een nachtje stappen in dezelfde kamer wakker worden. Ook Leanders geliefde Leonora en haar meid Pernille staan op hetzelfde maatschappelijk niveau.
Op muzikaal vlak is het een degelijke voorstelling van het ensemble van Krefeld. De zangers zijn van gemiddeld niveau, met tenor Michael Siemon (Leander) en bariton Tobias Scharfenberger (Henrik) als positieve uitschieters. Graham Jackson leidde het orkest, maar slabakte regelmatig waardoor de vaart verdween uit de voorstelling.
Publicatie: donderdag 17 mei 2012 om 09:21
Rubriek: Opera