Il Grand' Inquisitor

La traviata in Metropolis

Het Met-seizoen in de cinema werd afgesloten met Verdi's populairste opera, La traviata, in de "oude" Willy Decker-productie van de Salzburger Festspiele.

Natalie Dessay maakt met deze voorstellingenreeks haar Violetta-debuut in de Met. Voor de première vorige week moest ze forfait geven wegens ziekte en de vraag was dan of ze de voorstelling gisteren wel zou zingen en hoe. Ze was effectief van de partij, maar haar stem was dat minder. Haar middenstem (en lager) klonk rauw en hees. Haar hoogte klonk nog wel redelijk normaal, afgezien van die ene gemiste hoge noot op het einde van "Sempre libera". Ook in de coloraturen liet ze nog indrukwekkend staccato-werk horen. Interpretatief wist ze wel te overtuigen, en met een versleten stem is "Addio del passato" des te realistischer. Maar eerlijk gezegd had ze beter haar optreden nog wat uitgesteld.

Haar tegenspelers waren Matthew Polenzani en Dmitri Hvorostovsky als zoon en vader Germont. Polenzani heeft een mooie lyrische tenor, maar ik vind hem niet de meest meeslepende zanger die er bestaat. Een minder dramatische Verdi-partij als Germont is perfect voor Hvorostovsky. Hij probeert indruk te maken door zo lang mogelijk te zingen zonder te ademen... wat op zich wel lukt, alleen volgt nadien telkens een luidruchtige ademteug die me snel op mijn zenuwen begon te werken.

De uitgepuurde productie van Willy Decker is voldoende bekend. Voor een betonnen cirkelvormige wand gaat Violetta de confrontatie aan met de mannenwereld. Al de andere vrouwen, afgezien van Annina, dragen hetzelfde zwarte pak als de mannen. Violetta steekt daar met haar rood feestjurkje sterk tegen af. De aanwezigheid van dokter Grenvil aan het begin van de opera en de gigantische klok herinneren constant aan het fatale einde dat Violetta tegemoetgaat. Het enige wat me stoorde in Deckers enscenering is het begin van het tweede bedrijf. Als Alfredo "De' miei bollenti spiriti" zingt in de aanwezigheid van Violetta, dan klopt heel het verdere verloop van dat bedrijf niet meer.

Daarmee is dit Met-seizoen voorlopig afgelopen. Tijdens de zomer worden bepaalde producties (sommige uit vorige seizoenen) opnieuw vertoond. In mei beginnen ze met de heruitzending van de volledige Ring-cyclus, voorafgegaan door de documentaire "Wagner's Dream" over de Lepage-Ring.

Publicatie: zondag 15 april 2012 om 09:34
Rubriek: Opera