Il Grand' Inquisitor

Mei 2011

De maand mei zal grotendeels gedomineerd worden door de Koningin Elisabethwedstrijd. Van de 189 kandidaten werden uiteindelijk 98 zangers geselecteerd voor de eerste ronde.

Zoals gebruikelijk is er een overaanbod aan zangeressen, met de volgende stemverdeling:

De eerste ronde en de halve finale zullen doorgaan in het Brusselse Conservatorium van respectievelijk 5 tot 7 mei en 9 tot 11 mei. De finale zal doorgaan van 18 tot 21 mei in het Paleis voor Schone Kunsten. De finalisten zullen begeleid worden door het Muntorkest onder leiding van Carlo Rizzi. Klara, Canvas en cobra.be zullen een en ander uitzenden.

Er is al veel te doen geweest over het feit dat in de halve finale voor de eerste keer geen verplicht werk moet uitgevoerd worden. De artistieke raad had de compositie van Luc Brewaeys - "Speechless song, being many, seeming one" - aanvaard, maar de wedstrijdjury heeft zich het niet-bestaande recht toegeëigend om een veto te stellen. Naar verluidt, vonden ze het werk "te moeilijk" om het op vier weken ingestudeerd te krijgen. Dat zegt volgens mij meer over de jury dan over het werk. Het voedt vooral de speculatie dat het lobbywerk achter de schermen al op volle toeren draait om bepaalde leerlingen-van-... in de finale te krijgen, kandidaten die mét het verplicht werk misschien hopeloos door de mand zouden vallen.

Na de herneming van Hanjo zal op dinsdag 3 mei de volgende opera van Toshio Hosokawa, Matsukaze, gecreëerd worden in de Munt. Sasha Waltz doet de regie en choreografie. Barbara Hannigan zingt de titelrol. [details]

In de Vlaamse Opera gaan ze terug in de tijd met Monteverdi's Il ritorno d'Ulisse in patria in een productie van Michael Hampe. Furio Zanasi en Marianna Pizzolato vertolken respectievelijk Ulisse en Penelope. Op vrijdag 13 mei is de première in Gent, vanaf donderdag 26 mei speelt de opera in Antwerpen. [details]

Op zaterdag 14 mei wordt het Met-seizoen in de cinema afgesloten met Die Walküre in Kinepolis. In de productie van Robert Lepage zingt Bryn Terfel weer Wotan, Deborah Voigt maakt haar debuut als Brünnhilde, Jonas Kaufmann en Eva-Maria Westbroek vertolken de Wälsung-tweeling. [details]

Onder de noemer Opera XXI worden vijf hedendaagse werken gespeeld. De Vlaamse Opera en deSingel hebben een compostie-opdracht gegeven aan Dirk D'Ase met als resultaat L'intruse, gebaseerd op het werk van Maeterlinck. Het Muziektheater Transparant brengt Medea op muziek van Wim Henderickx, en Blond Eckbert van Judith Weir. LOD vertoont de kamperopera Middle East van Frank Nuyts, en De gehangenen van Jan Kuijken.

Tijdens het weekend van 7 en 8 mei gaan de jaarlijkse Europese operadagen door, waarbij alle operahuizen hun deuren opengooien voor het grote publiek.

Op zondag 8 mei staat Haydn in het centrum van de belangstelling in deSingel. Zo brengen Lydia Teuscher en Juliane Ruf in de late namiddag Haynd-liederen. 's Avonds leidt Philippe Herreweghe het Collegium Vocale Gent en deFilharmonie doorheen een uitvoering van Die Jahreszeiten. De solisten zijn Ilse Eerens, James Gilchrist en Michael Volle. [details]

Twee dagen eerder, op vrijdag 6 mei weerklinken Die Jahreszeiten met dezelfde bezetting in De Bijloke. [details]

In de reeks "Muziek en poëzie" staat op woensdag 25 mei ook Haydn op het programma met "Scottish Songs". Sopraan Susan Hamilton zingt de liederen, begeleid door The Rare Fruits Council onder leiding van Manfredo Kraemer. Billy Boyd neemt het gesproken gedeelte voor zijn rekening. [details]

Op donderdag 19 mei komt Dietrich Henschel naar deSingel voor een avond met Oxalys. Op het programma staan onder andere de "Lieder eines fahrenden Gesellen" van Mahler in een bewerking van Schönberg en de "Maeterlincklieder" van Zemlinsky. [details]

Publicatie: dinsdag 26 april 2011 om 19:50
Rubriek: Toekomstmuziek