Der Tod Jesu in deSingel
Het is eens wat anders... een paastijd waarin het Collegium Vocale Gent eens geen Bach-Passie opvoert. In de plaats daarvan, toeren ze met de passiecantate Der Tod Jesu van Carl Heinrich Graun. Gisteren waren ze in deSingel met de Akademie für Alte Musik Berlin onder leiding van Daniel Reuss.
Der Tod Jesu is een relatief kort werk van ongeveer anderhalf uur dat een meer beschouwende versie geeft op het passieverhaal dan bijvoorbeeld de Matthäus-Passion. Er is geen Evangelist of Christus, maar wel koralen, koren en da capo-aria's. Het werk begint zelfs met een koraal "Du dessen Augen flossen" op de overbekende muziek van de koraal "O Haupt voll Blut und Wunden". Het daarop volgende koor "Sein Odem ist schwach" deed me dan weer denken aan Elias, alhoewel Mendelssohn pas vijftig jaar later het levenslicht zou zien.
Het is een werk voor twee sopranen, een tenor en een bas. Van de twee sopranen was Dorothee Mields de meest expressieve van de twee. Bij momenten is ze wat saai, zoals in de aria "Ein Gebet um neue Stärke". Maar haar danserige vertolking van "Singt dem Göttlichen Propheten" was uitstekend met delicate coloraturen. Joanne Lunn probeert wel nadruk te leggen op bepaalde woorden in de recitatieven, maar in de aria's laat ze een kleurloze stem horen met een piepende hoogte, een onbestaande laagte en onvoldragen trillers.
De tenorpartij is vrij beperkt met slechts één recitatief en aria. James Oxley, die trouwens zonder partituur zong, heeft niet echt een mooie stem, maar hij bekroont de da capo van zijn aria "Ihr weichgeschaffnen Seelen" wel met een mooie en trage triller. Hij fraseert met de nodige stuwkracht, waardoor zijn aria zelfs een spannend stukje muziek werd. Sebastian Noack zingt vooral mooi en blaft af en toe, maar deed me nooit op het puntje van mijn stoel zitten.
Publicatie: vrijdag 8 april 2011 om 19:54
Rubriek: Oratorium